Zadania typu „Wyjaśnij” bardzo często
pojawiają się w arkuszach maturalnych. Po analizie wyników maturalnych okazuje
się, że tego typu zadania ciągle sprawiają sporo problemów. Czasami wynika to z
braku podstawowej wiedzy biologicznej uczniów, co wywołuje trudności w udzieleniu
poprawnej merytorycznie odpowiedzi; czasami natomiast brak punktu za tego typu
zadanie wynika z niekompletnie udzielonej odpowiedzi, tzn. z braku jakiegoś
elementu składowego, który powinien znaleźć się w odpowiedzi.
Wg „Informatora o
egzaminie maturalnym z biologii” CKE, maturzysta odpowiadający na pytanie typu
„Wyjaśnij…?”, powinien za pomocą krótkiej odpowiedzi, przedstawić
zależności lub związki czasowe, przestrzenne, przyczynowo-skutkowe (rozpoznając
przyczynę i skutek oraz wskazując drogę, która prowadzi od przyczyny do
skutku).
Moja rada dla Was: Jeżeli w
arkuszu maturalnym lub na sprawdzianie, pojawi się pytanie z czasownikiem
operacyjnym „Wyjaśnij”, należy udzielić odpowiedzi, która musi składać się z 3 elementów:
1) przyczyny,
2) opisu
3) skutku.
Przeanalizujmy teraz bardzo dokładnie jedno pytanie typu „Wyjaśnij”
Pytanie: Wyjaśnij, dlaczego komórki mięśniowe mają liczne mitochondria?
|
||
Składniki odpowiedzi
|
Moja wskazówka
|
Moja przykładowa odpowiedź
|
1) Przyczyna
|
Początek udzielanej odpowiedzi jest powtórzeniem, przekształceniem
pytania;
|
Komórki mięśniowe, mają liczne mitochondria…
|
2) Opis
|
Środkowa część odpowiedzi, wskazuje drogę, która prowadzi od przyczyny do
skutku, czyli zawiera informację, która przedstawia zależność lub związek.
Często zawiera odpowiedź na pytania: po co?, dlaczego ?
|
… ponieważ w mitochondriach uwalniana jest energia w postaci ATP, czyli
im więcej mitochondriów, tym więcej uwalnianej jest energii…
|
3) Skutek:
|
Ostatnia część odpowiedzi nawiązuje do przyczyny, zatacza swoisty krąg;
zawiera informację, która zamyka wyjaśnianie zagadnienia, poprzez udzielenie
odpowiedzi na pytanie: i co z tego wynika?
|
… a komórki mięśniowe mają duże zapotrzebowanie na energię, gdyż wykorzystują
ją do skurczu mięśnia.
|
Przykładowe pytania i odpowiedzi:
Pytanie
|
Odpowiedź
|
||
Przyczyna
|
Opis
|
Skutek
|
|
Wyjaśnij, dlaczego małe dzieci i niemowlęta mają większe zapotrzebowanie
na witaminę D?
|
Małe dzieci i niemowlęta mają większe zapotrzebowanie na witaminę D…
|
... ponieważ witamina D odpowiada za wchłanianie jonów wapnia do kości,
dzięki czemu kości prawidłowo się rozwijają, wydłużają…
|
… a u małych dzieci i niemowląt następuje najintensywniejszy wzrost i
rozwój organizmu, w tym wydłużanie się kości…
|
Wyjaśnij, dlaczego pepsyna nie działa w dwunastnicy?
|
Pepsyna nie działa w dwunastnicy…
|
… ponieważ w dwunastnicy panuje zasadowe środowisko, a optimum działania
pepsyny to pH kwasowe…
|
… więc w dwunastnicy, gdzie pH jest inne, pepsyna staje się nieaktywna i nie
może działać.
|
Wyjaśnij,
dlaczego czad nie jest gazem trującym dla owadów?
|
Czad nie jest gazem trującym dla owadów…
|
… ponieważ owady nie posiadają barwnika oddechowego, czyli hemoglobiny, odpowiedzialnej
za transport tlenu, gdyż mają system
tchawkowy…
|
…dlatego czad nie może zablokować hemoglobiny, więc nawet jeżeli będzie
obecny w powietrzu to będzie nieszkodliwy dla owadów.
|
Wyjaśnij,
dlaczego rośliny motylkowe stosuje się w rolnictwie jako „zielony nawóz”?
|
Rośliny motylkowe stosuje się jako nawozy zielone …
|
… ponieważ, dzięki bakteriom brodawkowym mają wysoką zawartość związków
azotowych i podczas ich rozkładu, do gleby uwalniane są duże ilości tych
związków, które użyźniają glebę …
|
… związki te, są łatwo pobierane z gleby przez rosnące tam rośliny,
dzięki czemu plonowanie tych roślin będzie znacznie wyższe.
|
Komentarze
Prześlij komentarz